Objavljen znanstveni rad „Novinarsko obrazovanje i lažne vijesti: Pregled literature”

24. veljače 2021.

Raspravlja li se u međunarodnoj i hrvatskoj stručnoj novinarskoj i obrazovnoj javnosti o lažnim vijestima’ iz perspektive novinarskog obrazovanja? Istražuje li se znanstveno ta tema i na koji način? Trebaju li novinari u okviru visokoškolskog obrazovanja steći sveobuhvatne kompetencije povezane s izazovima koje donose lažne vijesti’ u novinarskom poslu u digitalnoj eri? Jesu li studijski programi koji obrazuju novinare u tom smislu ažurirani?

Na ta i druga pitanja odgovara doc. dr. sc. Tijana Vukić u preglednom znanstvenom radu “Novinarsko obrazovanje i lažne vijesti: Pregled literature” / “Journalism education and fake news: A literature review” napisanom na engleskom jeziku.

Kao često spominjano rješenje problema prisutnosti lažnih vijesti’ u sadržaju masovnih medija propisuje se stjecanje medijskih kompetencija pojedinaca s ciljem adekvatne selekcije, analize i tumačenja medijskog sadržaja. No, tko preuzima odgovornost za kreiranje i distribuiranje takvoga sadržaja u masovnim medijima? Novinari i njihovi nadređeni. Budući da je digitalizacija masovnih medija intenzivirala tu pojavu, neupitno je treba li ju se istraživati iz svih perspektiva novinarskog obrazovanja – znanstvene i akademske discipline te nastavne prakse.

Kakva je dakle znanstvena produkcija? Na temelju pregleda dostupne literature, može se reći da se na tu temu intenzivno provode istraživanja različitih vrsta što potvrđuje važnost teme. Prvi proučavaju sadržaj visokoškolskih kurikula, drugi ispituju stavove studenata novinarstva i medijskih studija, treći analiziraju novinarske prakse, četvrte zanimaju stavovi medijske publike o toj temi itd. 

Na temelju rezultata pojedinih istraživanja predlažu se i rješenja pa se znanstvenici, između ostaloga, zalažu za formalnu ili dodatnu edukaciju o medijskoj i informacijskoj pismenosti, unošenje promjena u studijske programe te dodatno stručno obrazovanje zaposlenih novinara na tu temu.

Ovaj znanstveni rad prvi put na međunarodnoj razini donosi sustavni pregled literature na temu obrazovanja novinara i lažnih vijesti, a kako iz lokalne, hrvatske perspektive lažne vijesti u kontekstu obrazovanja novinara do sada nisu bile tema od interesa hrvatskim znanstvenicima, vrijednost ovoga članka tim je još veća. Rad je objavljen u posljednjem broju međunarodnog znanstveno-stručnog časopisa za novinarstvo i medije Medijska istraživanja (vol 26 no. 2, 2020), a dostupan je OVDJE.

Priredila: doc. dr. sc. Tijana Vukić, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli