Neprofitna organizacija News Literacy Project objavila je izvještaj pod nazivom News Literacy in America: A survey of teen information attitudes, habits and skills koji donosi uvid u mišljenja i stavove mladih o digitalnoj pismenosti, medijima i informiranju na internetu.
Kako navode autori studije, američki tinejdžeri provode sate pregledavajući platforme društvenih mreža, gdje se susreću s mnoštvom raznolikog sadržaja koji je često zbunjujući. Mladi ljudi trebaju znanja, vještine i navike kako bi mogli kvalitetno procijeniti vjerodostojnost i autentičnost vijesti i informacija s kojima se susreću u online okruženju. Ovo istraživanje ima za cilj informirati edukatore i kreatore politika te pomoći novinarima i istraživačima da bolje razumiju potrebe mladih ljudi u ovom području.
KLJUČNI NALAZI
- Stavovi o medijskoj pismenosti u školama: Tinejdžeri žele da poduka o medijskoj pismenosti bude uključena u njihovo obrazovanje. Ogromna većina tinejdžera (94%) kaže da bi škole trebale poučavati medijsku pismenost.
- Vještine informiranja: Bez obzira na dob, tinejdžeri teško razlikuju različite vrste informacija. Manje od 18% ispitanika točno je odgovorilo na sva tri pitanja koja su od njih tražila da razlikuju različite vrste informacija, kao što su vijesti, reklame, mišljenja, zabava.
- Stavovi o tisku: Gotovo polovica tinejdžera (45%) misli da tisak više šteti demokraciji nego je štiti.
- Iskustva na društvenim mrežama: Osam od deset tinejdžera na društvenim medijima izjavilo je da je vidjelo postove koji šire ili promiču teorije zavjere, a od njih osam 81% je reklo da je sklono vjerovati jednoj ili više njih.
- Informacijske navike: Malo tinejdžera redovito koristi tehnologije generativne umjetne inteligencije. Manje od jedne četvrtine ispitanika (23%) kaže da jednom tjedno ili češće koristi generativne AI chatbotove (ChatGPT, Gemini ili Copilot). Još manje tinejdžera (9%) navodi da jednom tjedno ili češće koristi AI generatore slika (DALL-E, Midjourney, DreamStudio ili Gemini).
Reprezentativno online istraživanje provedeno je u svibnju 2024. u SAD-u na uzorku 1110 tinejdžera u dobi od 13 do 18 godina, a možete ga preuzeti
OVDJE
Priredio: Lordan Prelog